Crash Course Free Publicity

Crash course free publicity

Kijken in het hoofd van de journalist

 

 

Je bent vrijwilliger voor een kleine organisatie. Een korfbalclub, een goed doel, een toneelgroep, een studentenraad of een volkstuinvereniging. Je wilt de publiciteit opzoeken, omdat je meer leden wilt, meer geld of een politiek standpunt voor het voetlicht wilt brengen. Maar je hebt nauwelijks budget, en al helemaal geen communicatiespecialist in dienst. Herken je je in dit profiel? Dan is deze crash course free publicity wat voor jou. Goedkoop, leuk en nuttig.

 

In drie uur leer je van Sanne Rooseboom en Franka Hummels:

          Wat er omgaat in het hoofd van een journalist. Welk bericht haalt de krant wel, en welk bericht niet? (tipje van de sluier: dat je een nieuw bestuur hebt, interesseert niemand, tenzij Marco Borsato voorzitter is. Maar je duizendste vrijwilliger is wellicht wél interessant.)

         Welke media zijn interessant voor jouw verhaal? En hoe bied je je verhaal op maat aan? (tipje van de sluier: als je meer vrijwilligers wilt, dan is je huis-aan-huisblaadje duizendmaal belangrijker dan de Volkskrant.)

          Hoe schrijf je een goed persbericht? Hier gaan we ter plekke ook mee aan de slag.

(tipje van de sluier: schrijf het zo, dat je de laatste zinnen er gemakkelijk af kunt knippen.)

          Zijn er misschien ook andere manieren om snel en goedkoop je gewenste publiek te bereiken? (tipje van de sluier: met sociale media kun je veel, maar het effect laat zich niet voorspellen)

 

Na de cursus houdt het niet op, want je krijgt ook:

         Onze beoordeling over een door jou geschreven persbericht of PR-vraagstuk. Je stuurt het van te voren aan ons op, wij garanderen dat we het óf tijdens de cursus bespreken óf na afloop onze feedback sturen.

          Toegang tot een besloten Facebookgroup waarin je met de andere cursusdeelnemers al je externe communicatievraagstukken kunt bespreken.

          De mal voor een persbericht, waar je steeds eenvoudig aan kunt sleutelen.

       

Wanneer:

Zaterdag 6 of zondag 7 juni van 14:00 tot 17:00 in de buurt van station Utrecht

 

Door wie:

 

Franka Hummels (Utrecht 1978), schrijver en journalist. Studeerde Geschiedenis in Groningen en daarna journalistiek in Rotterdam. Ze begon haar loopbaan als Londencorrespondent voor het AD. Destijds werkte ze ook voor Nieuwe Revu en Opzij. Ze schreef het non-fictieboek De Generatorgeneratie, leven na Tsjernobyl, dat in 2011 verscheen. Ze reist veel en schrijft dan voor verschillende media. Als ze in Nederland is, werkt ze veel voor radio 1. Franka doet al sinds haar middelbare schooltijd bestuurswerk. Bovendien maakt ze graag maatschappelijke campagnes. Zo organiseerde ze bijvoorbeeld het Oost-Europeesoverlastfeest en het Meer Marokkanenfeest. Hiermee wist ze veel publiciteit te genereren. drupal.franka.jelle.xyz 

 

Sanne Rooseboom (Utrecht 1979), schrijver en journalist. Studeerde Internationale Betrekkingen in Amsterdam en in Brighton. Daarna werkte ze enige tijd voor verschillende mensenrechtenorganisaties. Vanaf de oprichting werkte Sanne mee aan het gratis Dagblad De Pers, waarvoor ze ook correspondent was in Londen. Daar werkte ze ook voor televisie en Britse media. Als freelance journalist, schreef ze oa voor Vrij Nederland, HP/deTijd, Ouders van Nu en had ze een column op radiostation Sublime FM. Al sinds haar middelbare schooltijd is Sanne als vrijwilliger betrokken bij organisaties. Zo maakt ze op dit moment een krant met kinderen uit de Goudse achterstandswijk Oosterwei. www.sannerooseboom.com 

 

De organisatie Het Begint met Taal, waar we de cursus eerder gaven aan groepen vrijwilligers, was enthousiast: ‘Een praktische training die handvatten biedt voor de benadering van de pers.’ Cursist Bertie, vrijwilliger bij een organisatie voor tweede taalverwerving: ‘Echt fijn dat we zo veel nuttige tips kregen. Daar ga ik zeker gebruik van maken. Daarbij waren Franka en Sanne heel inspirerend en positief.’

 

Bel of mail voor meer informatie naar Franka: 06-49360760 of mail ons: RooseboomHummels@gmail.com

 

 

 

Huur Sanne en Franka in!

 

Deze crash course is er op gericht organisaties zoveel mogelijk gereedschap te geven zelf een handig mediabeleid uit te stippelen. Maar wij staan jullie graag bij, ook op het vlak van andere externe communicatie. We zijn ons terdege bewust van de beperkte middelen van onze doelgroep, en zullen dus altijd naar goedkope, praktische oplossingen kijken.

 

          We komen graag langs om het communicatiebeleid van je organisatie door te lichten.  We geven concrete tips en sturen je na afloop een verslag. Is een nieuwsbrief bijvoorbeeld nodig? En zo ja, wat zet je er dan in? Wie is je doelgroep precies en wat wil je met hen bereiken? Wat staat er op je website? Is het belangrijk te twitteren? Als je budget hebt, hoe zet je dat dan het slimste in?

          We kunnen nieuwsbrieven maken, persberichten herschrijven, een plan maken om social media in te zetten.

          We geven cursussen op maat voor vrijwilligers van een organisatie of van vergelijkbare organisaties.

          We kunnen (mogelijk samen met andere geïnteresseerden) verschillende onderdelen van de crash course verder uitwerken. Een schrijftraining bijvoorbeeld, of: hoe praat je voor de camera?